آزمون USMLE)United States Medical Licensing Examination) معتبرترین آزمون پزشکی در جهان است که در چهار مرحله به بررسی انواع مهارت های پزشکی داوطلبین شرکت در این آزمون می پردازد. تمامی پزشکانی که قصد طبابت و یا ادامه تحصیل در کشور ایالات متحده آمریکا را دارند، ناگزیر به شرکت و قبولی در آزمون USMLE می باشند.
پزشکانی که مدرک دکتری خود را در یکی از دانشگاه های خارج از کشورهای آمریکا و کانادا دریافت کرده اند، باید از طریق موسسه ECFMG) Educational Commission for Foreign Medical Graduates) گواهینامه تایید مدارک تحصیلی خود را دریافت کنند تا بتوانند در آزمون USMLE شرکت نمایند.
ثبت نام آزمون USMLE

نحوه برگزاری آزمون USMLE

این آزمون که توسط اتحادیه فدراسیون انجمن پزشکی آمریکا (FSMB) و هیئت ملی بازرسان پزشکی آمریکا (NBME) برگزار می شود، در سه سطح و در چهار مرحله زیر برگزار می گردد:

  • سطح یک (USMLE STEP 1): در مرحله اول آزمون، دانش عمومی و پایه ای علوم پزشکی داوطلب مورد بررسی قرار می گیرد.
  • سطح دو (USMLE STEP 2) (CK-Clinical knowledge) : در این مرحله از آزمون، دانش پزشکی در درک اصول علوم بالینی برای ارائه خدمات درمانی هر چه بهتر به بیماران به چالش کشیده می شود.
  • سطح دو  (USMLE STEP 2) (CS-Clinical Skill) : در این مرحله میزان مهارت های عملی داوطلب در معاینه بیمار و تشخیص بهترین و موثرترین راهکارهای درمانی برای بیمار سنجیده می شود.
  • سطح سه (USMLE STEP 3): مرحله ی آخر آزمون که طبیعتا سخت ترین مرحله ی آن نیز می باشد، در دو روز برگزار می شود که در آن مهارتهای پزشک در مدیریت بیمار بر اساس استانداردهای ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد. چالش روز اول این مرحله از آزمون شامل 256 سوال چند گزینه ای در 6 بخش است که داوطلب باید در مدت 8 ساعت به آنها پاسخ دهد. روز دوم نیز آزمون در دو مرحله صبح و بعدازظهر برگزار می شود که در نوبت صبح باید به 198 سوال چند گزینه ای در مدت 4.5 ساعت پاسخ داده شود و در نوبت بعدازظهر نیز باید چند بیمار شبیه سازی شده را به وسیله کامپیوتر و مطابق استانداردهای آمریکا از لحظه ورود به بیمارستان تا لحظه ای که کامل درمان شوند، مدیریت کنید. با توجه به اینکه مدیریت بیمار در بیمارستان مستلزم داشتن تجربه حضور در محیط بیمارستانهای آمریکا می باشد، شرکت در این مرحله از آزمون پس از حضور در ایالات متحده و انتهای سال اول رزیدنتی امکان پذیر می باشد.

نکته: برای رزیدنت شدن در کشور آمریکا باید مراحل یک تا سه آزمون را با موفقیت پشت سر بگذرانید و به منظور دریافت مجوز طبابت در ایالات متحده و دریافت ویزای کار H1 آمریکا، باید در تمامی مراحل آزمون USMLE نمره قبولی کسب نمایید.

مکانهای برگزاری آزمون USMLE

مراحل اول (STEP 1) و دوم (STEP 2 - CK) این آزمون در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می گردند، اما مراحل سوم (STEP 2 - CS) و چهارم (STEP 3) تنها در کشور آمریکا و در شهرهای لس آجلس، شیکاگو، فیلادلفیا، هیوستون و آتلانتا برگزار می شود. با توجه به عدم برگزاری این آزمون در کشور ایران، متقاضیان ایرانی می توانند در یکی از کشورهای همسایه مانند امارات یا ترکیه مراحل اول و دوم این آزمون را پشت سر بگذارند.

هزینه آزمون USMLE

برای شرکت در آزمون USMLE علاوه بر هزینه های مربوط به هر مرحله، هزینه های جانبی دیگری مانند Application for ECFMG و Extension of Eligibility Period را نیز باید بپردازید. جهت مشاهده لیست کامل هزینه ها می توانید به صفحه https://www.ecfmg.org/fees مراجعه نمایید.
پرداخت هزینه USMLE | تهران کردیت کارت

پرداخت هزینه ثبت نام آزمون USMLE

پرداخت هزینه های مربوط به شرکت در آزمون USMLE به آسانی توسط یک کارت اعتباری بین المللی ( مستر کارت یا ویزا کارت ) امکان پذیر می باشد. چنانچه تمایل دارید خودتان شخصا و بدون داشتن دغدغه های ناشی از پرداخت های بین المللی اقدام به پرداخت هر کدام از هزینه های مربوط به آزمون USMLE نمایید، می توانید در سریعترین زمان ممکن با تهیه یک مستر کارت یا ویزا کارت از میان کارتهای ارزی قابل ارائه تهران کردیت کارت به صورت آنلاین و شبانه روزی پرداخت هایتان را خودتان انجام دهید. همچنین درصورتیکه نخواهید کارت تهیه نمایید، می توانید پرداخت خود را با کارمزدی بسیار اندک، به کارشناسان پرداخت ارزی تهران کردیت کارت بسپارید.