کردیت کارت یا کارت اعتباری چیست؟

برای پیداکردن پاسخ این سوال نیاز است توضیحی خلاصه در این زمینه داده شود. کردیت کارت یا همان کارت اعتباری یک مفهومی است که درایران به اشتباه برای انواع کارت های بین المللی نظیر ویزا کارت، مسترکارت، امریکن یونیون و... استفاده می شود. حال آنکه موضوع مهم در این قضیه اینست که کردیت کارت نوعی کارت با ویژگی های بخصوص است که هر بانک یا موسسه مالی می تواند آن را تحت عنوان ویزا کارت، مسترکارت و غیره ارائه نماید.

در اینجا لازم است که با انواع کارت های بانکی آشنا شویم تا به این سوال جواب دهید. کارتهای بانکی به صورت کلی به 3 دسته تقسیم می شوند:
کردیت کارت credit card

1. کارتهای نقدی یا بدهی (Debit Card)

عمده ی کارتهای موجود از نوع کارتهای نقدی می باشند. این کارتهای به حساب سپرده شخص متصل هستند و در هنگام پرداخت از موجودی داخل حساب این کارتهای وجه مورد نظر کسر می شود. کارتهایی که در ایران ارائه می شوند از این نوع است. به عنوان مثال شما یک کارت بانک پارسیان دارید که به حساب بانک پارسیان شما وصل هست و تنها به اندازه موجودی حسابتان می توانید از خدمات کارت استفاده کنید. این خدمات شامل؛ خرید آنلاین، خرید از دستگاه پوز، برداشت از خودپرداز، پرداخت قبوض، ارسال پول از طریق کارت به کارت و... می شود.

مسترکارت نقدی- دبیت

2. کارتهای پیش پرداخت (PrePaid Card)

کارتهای پیش پرداخت کارتهایی هستند که شما مقدار مشخصی وجه نقد پرداخت می کنید و آن را تحویل می گیرید. این وجه نقد به اعتبار بانک صادر کننده آن، داخل کارت قرار دارد و شما می توانید از موجودی آن استفاده نمایید. با این کارت می توانید برای خرید آنلاین و خرید از دستگاه پوز استفاده کنید. از آنجایی که این کارتها به حساب بانکی متصل نیستند و حساب پشتیبان ندارند، نمی توانید با آن، پولی را کارت به کارت کنید. کارتهای هدیه و قابل شارژ بی نام و بانام از کارتهای پیش پرداخت به حساب می آیند. نمونه شناخته شده کارت های پیش پرداخت در ایران، کارت های هدیه هستند. مثلاً شما مبلغ 500 هزار تومان به بانک سامان می دهید و یک کارت هدیه از بانک تحویل می گیرید که تاریخ اعتبار یکساله دارد و با آن می توانید خرید آنلاین و یا خرید از دستگاه پوز انجام دهید.
نکته: در برخی دسته بندی ها، کارت های پیش پرداخت زیر مجموعه دبیت کارت آورده می شوند.

مستر کارت پیش پرداخت

3. کارتهای اعتباری (Credit Card)

دو نوع کارتی که در بالا اشاره شد، کم و بیش در ایران و سایر کشورهای دنیا با یک مفهوم و شرایط مشابه ارائه می شود. حال در سایر کشورها نوعی دیگر از کارتها ارائه می شوند که فرد با داشتن آن، می تواند حتی بیشتر از موجودی کارت، خرید کند و در ماه های آتی مبلغ را پرداخت نماید. کردیت کارت در واقع بر حسب اعتماد بانک به بازپرداخت مبلغ قابل صدور هستند. بنابراین منطقی است که بانک در مرحله صدور کردیت کارت، از فرد مدارک هویتی، شهروندی، فیش حقوقی و ... درخواست کند تا مطمئن شود که فرد استطاعت پرداخت در ماه های آتی را دارد. Credit Card کردیت کارت یا کارت اعتباری نوعی وام می باشد که موسسه مالی یا بانک در اختیار فرد دارنده کارت می گذارد. این کارت بطور معمول سقف مشخصی دارد که هنگام دادن کارت به فرد اعلام می شود.
فرد دارنده کارت می تواند بر طبق اعتباری که بانک در اختیارش قرار می دهد، خرید انجام دهد و بر اساس الگوی پرداختی که بانک به وی ارائه می کند، تا سررسید مورد نظر بدهی اش را با بانک تسویه کند. ساز و کار اعتباری که بانک به مشتریان خود می دهد، در انتهای هر ماه با ارسال یک صورت وضعیت پرداخت(Statement) به اطلاع مشتری می رسد.
مسترکارت اعتباری
کارت هایی که تهران کردیت کارت ارائه می دهد، انواع کارتهای پیش پرداخت هستند که به حساب بانکی متصل نیستند. کارتهای هدیه ویزا کارت و مستر کارت شبیه همان کارت های هدیه داخل کشور هستند ولی کارت های قابل شارژ مفهوم متفاوت تری هستند. در ایران کارت های پیش پرداخت یکبار شارژ و یکساله هستند ولی در سراسر دنیا کارتهای پیش پرداخت، به صورت قابل شارژ بی نام و قابل شارژ بانام با تاریخ اعتبار بیشتر نیز ارائه می شوند. جهت آشنایی با خدمات تهران کردیت کارت می توانید به صفحه معرفی محصولات ما راجعه نمایید.