PMP یا همان Project Management Professional (متخصص مدیریت پروژه) بدون شک معتبرترین و شناخته شده ترین گواهینامه در حوزه مدیریت پروژه در سرتاسر دنیاست. مدرک PMP توسط موسسه PMI)Project management Institute) به شرکت کنندگانی که در آزمون آن نمره قبولی را کسب کنند، اعطا می شود. شرکت کنندگان در این آزمون برای کسب نمره قبولی باید با مفاهیم کلی مدیریت پروژه، مسایل مالی و حقوقی و نرم افزارهای مرتبط با آن آشنایی کامل و در زمینه فعالیت های مربوط به مدیریت پروژه، تجربه کافی داشته باشند.

زمان و مکان آزمون PMP

آزمون PMP هر ماه توسط شرکت Prometric Testing Center در کشورهای مختلف برگزار می شود. با توجه به عدم برگزاری آزمون در کشور ایران، داوطلبان ایرانی شرکت در این آزمون می توانند در یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات و یا پاکستان در این آزمون شرکت نمایند.

پیش نیازهای لازم برای شرکت در آزمون PMP

  • درصورتیکه دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر هستید، باید حداقل 4500 ساعت سابقه کار در حوزه مدیریت پروژه را داشته باشید که طی حداقل 36 ماه در طول 8 سال قبل از شرکت در آزمون باشد و همچنین دارای 35 ساعت دوره آموزشی در یکی از موسسات آموزشی مجاز باشید.
  • درصورتیکه آخرین مدرک تحصیلی شما دیپلم یا فوق دیپلم است، باید حداقل 7500 ساعت سابقه کار در حوزه مدیریت پروژه را داشته باشید که طی حداقل 60 ماه در طول 8 سال قبل از شرکت در آزمون باشد و همچنین دارای 35 ساعت دوره آموزشی در یکی از موسسات آموزشی مجاز دوره های آموزشی PMP باشید.
  • نکته: در کشور ایران چندین موسسه مجاز (Registered Education Provider) برگزار کننده دوره های آموزشی PMP وجود دارد.

    نحوه برگزاری آزمون PMP

    این آزمون از طریق کامپیوتر و اصطلاحا به صورت CBE) Computer Based Exam) برگزار می شود. آزمون PMP شامل 200 سوال چند گزینه ای بوده که داوطلبان می بایست در مدت 4 ساعت به آنها پاسخ دهند.

    هزینه آزمون PMP

    هزینه شرکت در آزمون مدیریت پروژه PMP برای افرادی که در سایت موسسه PMI عضو نمی باشند، مبلغ 555 دلار آمریکاست، اما هزینه این آزمون برای اعضای سایت شامل 150 دلار تخفیف و مبلغ 405 دلار می باشد. لذا در صورتیکه عضو سایت PMI نمی باشید، بهتر است با عضویت در آن با پرداخت مبلغ 139 دلار (عضویت Individual) یا 32 دلار (عضویت Student)، علاوه بر استفاده از مزایای عضویت از جمله کتب، مقالات و مجلات مختلف و... از تخفیف 150 دلاری ثبت نام در آزمون نیز بهره مند شوید. جهت عضویت در در وبسایت PMI می توانید مقاله ی "پرداخت حق عضویت PMI" را مطالعه نمایید.

    آموزش تصویری ثبت نام آزمون PMP

    در زیر مراحل انجام ثبت نام آزمون PMP از ابتدا تا انتها را به صورت تصویری برای شما شرح می دهیم.
    در ابتدا وارد سایت موسسه PMI به نشانی https://www.pmi.org می شوید. پس از ورود به سایت روی گزینه Certifications و سپس روی Apply Now کلیک می نمایید:
    ثبت نام آزمون PMP | تهران کردیت کارت

    در مرحله بعد اطلاعات کاربری خود در سایت PMI را وارد نموده و وارد حساب کاربری خود خواهید شد: (درصورتی که قبلا در سایت PMI ثبت نام نکرده اید می توانید با مطالعه ی مقاله ی "پرداخت حق عضویت PMI" در این سایت عضو شوید.)

    پرداخت هزینه PMP | تهران کردیت کارت

    پس از ورود به حساب کاربریتان، روی Apply for PMP Credential کلیک نمایید:

    هزینه پی ام پی | تهران کردیت کارت

    در مرحله بعد باید اطلاعات مربوط به آدرس پستی خود را وارد نمایید: (درصورتیکه هنگام عضویت در سایت این اطلاعات را وارد کرده اید، نیاز به ثبت مجدد آن نمی باشد.)

    رجیستریش آزمون PMP | تهران کردیت کارت

    در مرحله بعد اطلاعات ایمیل و شماره تماس خود را تایید می نمایید:

    PMI Exam |تهران کردیت کارت

    در مرحله بعد نیز اطلاعات تحصیلی خود را تکمیل می نمایید:

    گواهینامه مدیریت پروژه | تهران کردیت کارت

    در مرحله Requirements تایید می نمایید که تا قبل از برگزاری آزمون دارای پیش نیازهای لازم جهت شرکت در آزمون (که در ابتدای این مقاله به آنها اشاره شد) می باشید و اطلاعات مورد نیاز را نیز تکمیل می نمایید:

    مدرک حرفه ای مدیریت پروژه PMP | تهران کردیت کارت

    گواهینامه مدیریت پروژه | تهران کردیت کارت

    در مرحله بعد از Requirements می توانید به یک سوال به صورت Optional پاسخ دهید:

    آزمون مدیریت پروژه PMP | تهران کردیت کارت

    در مرحله بعد نام کامل و دقیق خود را که پس از قبولی در آزمون روی گواهینامه شما درج خواهد شد را ثبت و تایید می نمایید:

    Prometric Testing Center | تهران کردیت کارت

    سپس موافقت خود با قوانین و مقررات مربوطه اعلام می نمایید:

    آزمون PMP - PMI | تهران کردیت کارت

    در مرحله بعد نیز پس از بررسی و تایید کامل بودن اطلاعات وارد شده، روی گزینه Submit Application کلیک نموده و ثبت نام خود را تکمیل می نمایید:

    حرفه ای مدیریت پروژه PMBOK | تهران کردیت کارت

    در مرحله بعد تایید تکمیل ثبت نام توسط شما نمایش داده خواهد شد:

    پرداخت هزینه آزمون PMP | تهران کردیت کارت

    پس از تکمیل مراحل ثبت نام، یک ایمیل تاییدیه از طرف موسسه PMI برای شما ارسال می گردد و فرآیند بررسی اپلیکیشن شما توسط موسسه آغاز می گردد. درصورتی که اپلیکیشن شما توسط موسسه PMI پذیرفته شود، طی چند روز آینده ایمیلی از طرف Project Management Institute دریافت خواهید کرد. پس از دریافت ایمیل روی لینک Log In and Make Payment داخل ایمیل کلیک نمایید:

    پرداخت هزینه پی ام پی | تهران کردیت کارت
    پس از آنکه وارد لینک فوق شدید، پس از لاگین کردن در سایت، روی لینک You may now submit payment for your PMP Credential جهت پرداخت هزینه شرکت در آزمون کلیک می نمایید:

    PMP registration | تهران کردیت کارت
    در مرحله بعد نحوه برگزاری آزمون خود را تعیین می نمایید:

    ثبت نام مدرک PMP | تهران کردیت کارت
      در مرحله بعد نیز پس از بررسی و تایید اطلاعات شخصی خود جهت شرکت در آزمون روی گزینه Next کلیک می نمایید:

    موسسه پی ام آی و ثبت نام پی ام پی | تهران کردیت کارت
     

    در صورتی که قبلا در سایت PMI عضو شده باشید و حق عضویت خود را پرداخت نموده باشید، برای شرکت در آزمون تنها باید مبلغ 405 دلار را پرداخت نمایید. اما چنانچه قبلا این هزینه را پرداخت ننموده باشید، در اینجا می توانید یا تنها هزینه 555 دلاری جهت شرکت در آزمون را پرداخت نمایید و یا با پرداخت 544 دلار (شامل 139 دلار حق عضویت + 405 دلار هزینه آزمون ویژه اعضا) ضمن استفاده از مزایای عضویت در سایت PMI که درابتدای این مقاله به برخی از آنها اشاره شد، مبلغ 11 دلار نیز کمتر پرداخت نمایید:


    پزداخت هزینه PMP | تهران کردیت کارت
      در مرحله بعد نیز اطلاعات کارت اعتباری ( مستر کارت یا ویزا کارت) و اطلاعات بیلینگ آدرس کارتی که با آن قصد پرداخت دارید را وارد می نمایید. در صورتی که آدرس بیلینگ کارت خود را حفظ نیستید، در پنل اینترنت بانک مستر کارت یا ویزا کارت شما قابل مشاهده می باشد. سپس برای بررسی نهایی اطلاعات پیش از پرداخت روی Review Order کلیک می نمایید:

    پرداخت هزینه مدرک PMP | تهران کردیت کارت
    در مرحله بعد نیز پس از مرور اطلاعات وارد شده و زدن تیک موافقت با قوانین و مقررات PMI با کلیک روی Complete Purchase ثبت نام خود را نهایی می کنید: پرداخت هزینه PMP | تهران کردیت کارت

    روشهای انجام پیمنت آزمون مدیریت پروژه PMP

    شما به راحتی می توانید جهت پرداخت هزینه شرکت در آزمون مدیریت پروژه PMP با در اختیار داشتن یک کارت اعتباری بین المللی ( مستر کارت یا ویزا کارت ) خودتان شخصا و بدون نیاز به هیچ واسطه ای با تهیه یک از کارتهای ارزی تهران کردیت کارت پرداخت خود را انجام دهید. همچنین درصورتیکه تمایل نداشته باشید خودتان هزینه شرکت در آزمون را پرداخت نمایید، می توانید پرداخت خود را با خیالی آسوده و با کمترین میزان کارمزد به یکی از کارشناسان مجرب پرداخت ارزی تهران کردیت کارت بسپارید.