کارتهای اعتباری مستر و ویزا دارای پایه ارزی مشخصی هستند و عمدتا با یک ارز مشخص امکان انجام پرداخت ‏دارند. ‏این بدان معنی نیست که با آن کارت نتوان پرداختهای دیگری را با ارز سایر کشور ها انجام داد. بلکه با توجه به ‏اینکه به درگاه مستر یا ویزا بین الملل متصل هستند، پرداخت با دیگر ارزها را انجام می دهند ولی بر اساس فرمول کلی و ‏متداول تبدیل نرخ ارز، مبلغ جزیی با عنوان کارمزد تبدیل نرخ ارز(‏Exchange Rate Fee‏)، کسر می شود.

نرخ تبدیل ‏ارز برای تمامی کارتهایی که با دیگر ارزهای غیر پایه خود پرداخت انجام می دهند، محاسبه می شود و نرخ و مقدار آن به ‏نحوه توافق بین بانک صادر کننده کارت و شرکتهای ویزا و مستر بر می گردد. این نرخ عمدتاً بین 2 الی 5 درصد کل مبلغ ‏پرداختی با کارت است. کارمزد مستر کارت های تهران کردیت کارت، مقدار 2.5% است که با ‏توجه به نوسانات ارزها، مبلغی که کسر می شود می تواند بین 2 الی 4 درصد باشد.

همانطور که اشاره شد، دلیل متغیر بودن کارمزد نرخ تبدیل، تغییرات برابری ارزها است، چرا که این برابری به صورت لحظه ای و روزانه تغییر می یابد. به همین دلیل ‏این شرکتها برای جلوگیری از ضرر احتمالی، به اندازه بسیار ناچیزی، مبلغی بیشتر از نرخ تبدیل کسر می کنند. ‏بنابراین پیشنهاد ما هم این است در موقع محاسبه معدال دلاری سایر ارزها، نرخ تبدیل را همان 4% در نظر بگیرید.

نرخ تبدیل ارز چرا مهم است؟

از آنجایی که پایه ارزی مستر کارت های تهران کردیت کارت دلار است، بسیار اتفاق می افتد که ما می خواهیم پرداختی با ارزی غیر از دلار آمریکا انجام دهیم. آن وقت موجودی کارت را نمی دانیم چقدر باید باشد! چرا که  برای انجام پرداخت، حتما بایستی کارمزد نرخ تبدیل ارز را هم در نظر بگیریم.

شرکت مستر کارت بر روی وبسایت خود، لینک محاسبه موجودی با نرخ تبدیل ارز را برای کارت های خود قرار داده است که شما می توانید با استفاده از آن، موجودی مورد نیاز را با در نظر گرفتن، کارمزد تبدیل ارز، در تاریخ بخصوص، برای مقدار مورد نظر محاسبه نمایید.

برای نمونه به مثال زیر توجه نمایید:‏
در نظر بگیرید که شما یک پرداخت اپلیکیشن فی(‏Application Fee‏) 240 یورویی برای دانشگاهی‎ ‎در اتریش دارید و ‏پایه ارزی مستر کارت شما دلار آمریکاست و شما زمان پرداخت این هزینه را می دانید. برای محاسبه هزینه می توانید ‏براحتی از صفحه مذکور استفاده نمایید. کافی است در صفحه محاسبه تبدیل ارز، اطلاعات خود را وارد کنید و موجودی مورد نیاز ‏خود را مشاهده نمایید. ‏
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، شما باید، روز، نرخ تبدیل ارز، ارز مورد نظر و مقدار آن را وارد کنید. ‏سپس در قسمت سمت را پایه ارزی کارت(دلار آمریکا) را وارد کرده و بر روی گزینه ‏Calculate‏ کلیک نمایید تا مقدار ‏دلاری مورد نیاز را به شما نشان دهد. ‏


توجه: در صفحه بالا، محاسبه موجودی برای انواع ارزهای متداول دنیا انجام می گیرد ولی با توجه به اینکه پایه ارزی مستر کارتهای تهران کردیت کارت، دلار آمریکاست، صرفا برای پایه ارزی دلار محاسبه گردید.

توجه: در صفحه بالا، شما نهایتا مبلغ دلاری را به صورت دقیق مشاهده می نمایید ولی باز توصیه می شود در صورت امکان، موجودی کارتتان مقداری بالاتر باشد، تا در صورت تغییر جزیی در نرخ برابری ارزها، پرداخت شما ناموفق نباشد.

توجه: برای محاسبه نرخ برابری ارز، همچنین می توانید از وبسایت XE.com نیز استفاده نمایید. این وبسایت جز معتبرترین وبسایتها برای محاسبه نرخ برابری ارزها ست.